May 23, 2008

So sweet... have to remember the lesson....

BACA NI KORANG....


Pada suatu pagi di satu sekolah menengah, ada seorang pelajar bertanya pada seorang guru yang sedang mengajar. Ketika itu, guru tersebut sedang menyentuh mengenai kasih dan sayang secara am. Dialog di antarapelajar dan guru tersebut berbunyi begini :


Pelajar : Cikgu, macam mana kita nak pilih seseorang yang terbaik sebagai orang paling kita sayang?. Macam mana juga kasih sayang itu nak berkekalan?

Cikgu : Oh, awak nak tahuke?.Emmm...baiklah, sekarang kamu buatapa yang saya suruh. Ikut jeye...mungkin kamu akan dapat apajawapannya.

Pelajar : Baiklah...apa yang sayaharus buat?

Cikgu : Kamu pergi ke padang sekolah yang berada di luar kelas sekarang juga. Kamu berjalan di atas rumput disitu dan sambil memandang rumput didepan kamu, pilih mana yang PALING cantik tanpa menoleh ke belakang lagiwalaupun sekali. Dan kamu petiklah rumput yang PALING cantik yang berada di depan kamu tersebut dan selepas itu bawa balik ke kelas.

Pelajar : Ok. Saya pergi sekarang dan buat apa yang cikgu suruh.

Apabila pelajar tersebut balik semulake kelas, tiada pun rumput yang berada di tangannya. Maka cikgu pun bertanyakepada pelajar tersebut.

Cikgu : Mana rumput yang cikgu suruh petik?

Pelajar : Oh, tadi saya berjalan diatas rumput dan sambil memandang rumput yang berada di situ, saya carilah rumput yang paling cantik.Memang ada banyak yang cantik tapi cikgu kata petik yang paling cantik maka saya pun terus berjalan ke depan sambil mencari yang paling cantik tanpa menoleh ke belakang lagi. Tapi sampai di penghujung padang , saya tak jumpa pun yang paling cantik. Mungkin ada di antara yang di belakang saya sebelum itu tapi dah cikgu cakap tak boleh menoleh ke belakang semula, jadi tiadalah rumput yang saya boleh petik.

Cikgu : Ya, itulah jawapannya.

Maknanya, apabila kita telah berjumpa dengan seseorang yang kita sayang,janganlah kita hendak mencari lagi yang lebih baik daripada itu. Kita patut hargai orang yang berada didepan kita sebaik-baiknya. Janganlah kita menoleh ke belakang lagi kerana yang berlaku tetap dah berlaku. Dan semoga yang berlalu tidak lagi berulang. Jika kita berselisih faham dengan orang yang kita sayang itu,kita boleh perbetulkan keadaan dan cuba teruskan perhubungan tersebut walaupun banyak perkara yang menggugatperhubungan tersebut. Dan ingatlah orang yang kita sayang itulah kita jumpa paling cantik dan paling baik pada MULAnya walaupun nak ikutkan banyak lagi yang cantik dan baik seperti rumput tadi. KECUALILAH jika perhubungan tersebut tak boleh diselamatkan lagi, maka barulah kitamulakan sekali lagi. Maka sayangilah orang yang berada di depan kita dengan tulus dan ikhlas.. phase ini utk SAYA yer.....eheheheh

*Dulu agak emo kalau bicara tentang feeling, hati or ape2 yg related... skrg semakin ok, boleh bicara tnpa rs nk nangis(poyos)... saya semakin improve kah?*

2 comments:

Azie N Arif said...

The best story I ever read...soooo touching...rasa sebak plak huhuhu...huda aku copy citer ko ni nak masuk blog aku...rasa best nk kongsi dgn kengkwn lain...It realy motivate me...hheeehhe..thanks dear.

Just the 2 of us... said...

Dear azie,

It motivate me too..thats y i wanna share it with u gurls... so kena letak kat blog.. so bila kita rasa down.. kena tgk balik utk inspiration kan.. kan